jelde1.jpg

ترجمه، اقتباس و تهیه و تنظیم:

نسیم عرب، کسرا بختیاری

ویراستار: النا مفتون

ادبیات کودکان و نوجوانان، علاوه بر سرگرمی، نقش عمده ای هم در پاسخگویی به نیازها، سئوالات، کنجکاوی ها و رفع مشکلات کودکان و نوجوانان دارد، و بر این اساس، این نوع ادبیات، آموزشی – تربیتی هم می باشد.

کتاب های آموزشی – تربیتی کودکان و نوجوانان با پاسخگویی به نیازهای عاطفی، اجتماعی و ارضای حس کنجکاوی نونهالان، نه تنها به آموزش و تربیت، بلکه به رشد شخصیت آنان هم کمک کرده و به آنها امکان کسب شناخت لازم از خود، دنیای پیرامون و شناخت ارزشها را داده و در آنها امید و آرامش ایجاد می نماید.

این کتابها همچنین با ایجاد امکان بحث، گفتگو، پرس و جو و تخلیه ی هیجانات، به حل مشکلات و رشد شخصیت کودکان و نوجوانان یاری می رسانند. اینگونه کتابها همینطور به درمان افراد مضطرب، وحشت زده و گوشه گیر کمک می کنند تا ویژگی های شخصیتی خود را بشناسند.

روبی هاریس، نویسنده این کتاب (بچه ها از کجا می آیند؟)، یک زن آمریکایی است که ابتدا کار خود را با شغل معلمی در یک مدرسه ابتدایی در نیویورک شروع کرد. علاقه او به موضوع رشد و پرورش کودکان، در کنار تجارب او به عنوان مادر (و بعدها به عنوان مادر بزرگ) او را متوجه اهمیت صحبت کردن درباره ی موضوع سخت و دشوار و در عین حال لازم و ضروری با کودکان و نوجوانان، یعنی سکس و پاسخ دادن به سئوالات آنها کرد.

او درباره ی کتاب «بچه ها از کجا می آیند؟» می گوید: «من می خواستم که بچه هایم سالم و تندرست باشند، پس به آنها اطلاعات صحیح دادم». و ادامه می دهد: «کار سختی که در نوشتن کتاب «بچه ها از کجا می آیند؟» با آن روبه رو بودم این بود که دانش و اطلاعات حیرت انگیز علمی درباره تولید مثل و تولد را به صورت داستان تخمک و اسپرم درآورده و ساده و صادقانه برای کودکان و نوجوانان تعریف کنم».

او در این کتاب از زاویه نگاه کودک – نوجوان به مسائل می نگرد، به قضاوت نمی نشیند بلکه واقعیت ها را می گوید و باحوصله و مهارت، دانش و اطلاعات علمی را، با زبانی ساده و داستانی، به کودکان منتقل و احساس مسئولیت اجتماعی را در آنها تقویت می کند.

کودکان و نوجوانان هشت تا دوازده ساله در مرحله ای از رشد خود هستند که در مورد تولید مثل، تغییرات فیزیکی بدن خود و دوستان همبازی و همکلاسی، و همینطور نسبت به تفاوت های بین دختر و پسرکنجکاو می شوند و خواه ناخواه در این باره با دوستان خود در کوچه و خیابان و مدرسه صحبت می کنند؛ آنهم با دوستان و همسن و سالانی که خود کنجکاوند و به ندرت دانشی در این باره دارند. اینجا است که امکان و میدانی برای توسل به شنیده های غلط، پیش داوری ها و مبادله اطلاعات نادرست فراهم می شود. شیوه ی آموزشی – تربیتی ای که می تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

کتاب «بچه ها از کجا می آیند؟»، نوع جدیدی از کتاب های آموزشی است که برای کودکان و نوجوانان هشت تا دوازده ساله نوشته شده است و برای پاسخ به نیاز آنها تهیه و در اختیار علاقمندان قرار داده می شود. این کتاب در سال ١٩٩٩ منتشر و در سال ٢٠٠٤ تجدید چاپ شد. گفتنی است که این کتاب تحت دو عنوان مختلف به انگلیسی منتشر شده است:

  1. It’s so amazing!
  2. Let’s talk about where babies come from.

این کتاب دانش و اطلاعات مربوط به تولید مثل، ارگانهای تناسلی نرینه و مادینه، بلوغ، عادت ماهانه، تولید اسپرم، عشق و دوستی، مسئولیت و حفاظت از خود در برابر بیماریها، تجاوز و اغفال را با زبانی ساده و روان، به کودکان و نوجوانان یاد داده و به بسیاری از سئوالات و کنجکاوی های آنان در این باره پاسخ می دهد.

این کتاب همچنین ترس، تعصب، پیش داوری و بی دانشی را رسوا، احترام متقابل و بزرگداشت تفاوتها را آموزش می دهد.

کتاب «بچه ها از کجا می آیند؟» با انتقال اطلاعات به طور غیر مستقیم، به شناخت کودک و نوجوان از بدن خود یاری رسانده و در شکل دهی ارزشها و رفتارهای اجتماعی او تأثیر مثبت می گذارد و از این طریق به تقویت دانش و توانایی های او خدمت می کند. توجه داشته باشیم که پاسخ به نیازهای عاطفی، اجتماعی و کنجکاوی های کودکان ونوجوانان در زمان حال، به رشد مناسب و متعادل آنان کمک کرده، از بروز مشکلات روحی و روانی آنان در آینده می کاهد.

والدین با معرفی این کتاب به کودک – نوجوان خود اعتماد او را به سمت خود جلب کرده و باعث می شوند تا او نارضایتی، سرکشی و خشم خود که احساسات رایج این دوره هستند را به شیوه ای مناسب و در محیطی کنترل شده ابراز دارد.

این کتاب به والدین کمک می کند تا حقایق و دانش مربوط به تولید مثل و تغییرات هورمونی و فیزیکی در بدن فرزند خود، که ممکن است باعث وحشت او شوند را با زبانی ساده و روان به او منتقل کنند. با این کار اعتماد فرزندتان به شما جلب شده و به او ثابت می گردد که شما نه تنها نیازهای این دوره ی او را می شناسید و به آنها توجه دارید، بلکه در یافتن پاسخ نیازها و کنجکاوی هایش به او کمک هم می کنید. با این کار شما نه تنها به ایجاد محیطی صمیمی بین خود و فرزندتان در خانواده کمک کرده اید، بلکه احساس با ارزش بودن را در فرزند خود تقویت و همچنین او را با مهارت های اجتماعی هم آشنا ساخته اید.

این کتاب برای بچه های هشت تا دوازده ساله منتشر شده، اما با توجه به سطح پائین آموزش مسائل جنسی به دانش آموزان درمدارس کشورمان، بدون شک بسیاری از نوجوانان و جوانان سیزده تا بیست ساله هم از اطلاعات داده شده در این کتاب استقبال خواهند کرد. هدیه دادن این کتاب به فرزندتان به ایجاد رابطه ی دوستانه شما و او کمک نموده و منجر به ایجاد فضا و زمینه ای می گردد که در آن فرزندتان به راحتی بتواند حرف ها، سئوالات، کنجکاوی ها و ابهامات خود را بدون احساس شرم با شما در میان نهد. آنوقت شما نه تنها پدر – مادر، بلکه دوست صمیمی فرزند خود نیز خواهید بود. بخصوص که کودک و نوجوان هشت تا دوازده ساله در مرحله ای از رشد خود قرار دارد که والدین باید بیشتر نقش مربی او را داشته باشند. معرفی این کتاب به فرزندتان، به این می ماند که شما از یک مشاور برای کمک به فرزندتان، در این زمینه، کمک گرفته اید. با این کار کودک و نوجوان شما امکان این را می یابد که بدن، احساسات و تغییرات هورمونی – فیزیکی خود را شناخته و با آنها کنار آمده یا آمادگی رو به رو شدن با آنها را داشته باشد. این امر، مستقل اندیشیدن را به کودک یاد داده و او را در محافظت از خود در برابر خطراتی که او را تهدید می کنند، تقویت می کند.

بهتر است والدین به همراه فرزند خود کتاب را مطالعه نمایند تا اگر احیاناً سئوال و ابهامی برای فرزندشان پیش آمد بدانند که چگونه به او کمک کنند، اما اگر فرصت و امکان مطالعه با فرزند را ندارند، بعدها می توان به شکل مقتضی صحبت کتاب را به میان کشید و به سئوالات احتمالی پاسخ داد.

با توجه به عدم امکان انتشار کتاب در کشور، ما مجبور شده ایم کتاب را به صورت پی دی اف و از طریق ایمیل در اختیار علاقمندان قرار دهیم. همچنین برای جلوگیری از بزرگ شدن حجم پی دی اف به ناچار بسیاری از تصاویر و نقاشی های کتاب را حذف و تنها به چاپ معدودی از آنها بسنده کرده ایم. امیدواراریم این کتاب مورد استقبال شما قرار بگیرد و به زودی فرصت و امکان چاپ کامل آن در کشور فراهم شود.

با لینک دادن به این وبلاگ، با ارسال نسخه ی پی دی اف کتاب به دوستان و آشنایان، با رایت فایل پی دی اف بر روی سی دی و یا با هر روش دیگری که خود می دانید، آنرا برای دوستان و آشنایان، اقوام، همکاران و هر کس دیگری که با وی در ارتباط هستید فرستاده، و از این طریق در رساندن این کتاب به کودکان مشارکت نمایید.

لطفاً اگر نقدی بر کتاب می نویسید، اگر کتاب را در مجله، سایت، وبلاگ، رادیو و… خود معرفی می کنید، به ما خبر دهید تا در وبلاگ کتاب منعکس نمائیم.

فایل پی دی اف کتاب را از اینجا بگیرید

دیگر صفحات این وبلاگ:

نقد و معرفی کتاب در سایت های دیگر

تماس با ما و درخواست کتاب

توصیه ای به والدین

ده سئوال برتر از نویسنده این کتاب

دو فایل دیگر در باره جنسیت کودکان